Zmiany w opłacie recyklingowej

Szykują się kolejne zmiany dla jednostek handlu detalicznego w kwestii opłaty recyklingowej za torby foliowe.
Do Sejmu trafił projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw, opracowany 29 kwietnia 2019 r. Zakłada on m.in. ważne zmiany dotyczące tzw. opłaty recyklingowej, której obowiązek pobierania od klientów nakłada na sprzedawców ustawa z 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Przepisy mają wejść w życie 1 września 2019 r., z wyjątkiem przekazywania opłaty pobranej w 2019 r. do urzędu marszałkowskiego – odbędzie się to na zasadach dotychczasowych, czyli do 15 marca 2020 za cały rok 2019.

Dotychczas przedsiębiorca, prowadzący  jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego oferujący klientom do zapakowania kupionych produktów lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego (tj. torby o grubości materiału poniżej 50 mikrometrów), miał obowiązek pobrać podczas jej wydawania opłatę recyklingową.

Z godnie z  rozporządzeniem Ministra Środowiska z 8 grudnia 2017 r. w sprawie stawki opłaty recyklingowej (Dz.U. z 2017 r. poz. 2389)  opłata ta wynosi 0,20 zł za sztukę.

Wyjątek od reguły stanowiły bardzo lekkie torby z tworzywa sztucznego, które ze względów higienicznych mają zastosowanie w pakowaniu żywności sprzedawanej luzem, jak również torby z materiału o grubości 50 lub więcej mikrometrów – tego asortymentu nie dotyczył obowiązek pobierania opłaty recyklingowej.

Następnie, w terminie do 15 marca roku następującego po roku kalendarzowym, w którym opłata została pobrana, sprzedawca musiał przekazać zebrane w ten sposób środki na konto marszałka województwa właściwego ze względu na miejsce prowadzenia sprzedaży. Poza tym na przedsiębiorcy nie ciążyły żadne inne dodatkowe obowiązki.

Planowane zmiany

Projektowana ustawa zakłada wiele zmian w tym temacie. Przede wszystkim, zwiększy się liczba obowiązków, które będzie musiał wypełnić przedsiębiorca: dojdzie konieczność ewidencjonowania oraz sprawozdawania szczegółowych informacji marszałkowi.

Po zmianach do toreb na zakupy z tworzywa sztucznego zaliczać się będą torby

  1. lekkie torby- o grubości materiału poniżej 50 mikrometrów
  2. bardzo lekkie torby- o grubości materiału poniżej 15 mikrometrów (do pakowania żywności luzem)
  3. pozostałe torby - o grubości materiału równej i większej 50 mikrometrów

Przedsiębiorca  zatem będzie musiał pobrać od klienta opłatę recyklingową za każdą wydaną torbę z tworzywa sztucznego, niezależnie od jej grubości, z wyjątkiem toreb bardzo lekkich (jak dotychczas).

Ponadto prowadzący jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego, który oferuje torby z tworzyw sztucznych klientom podczas zakupów, będzie obowiązany do wpisania się z tego tytułu do rejestru BDO. We wniosku będą musiały znaleźć się informacje takie jak rodzaj prowadzonej działalności, a także wykaz miejsc, w których odbywa się sprzedaż. Wpis nie będzie podlegał konieczności uiszczenia opłaty rejestrowej. (Wniosek o wpis do rejestru lub wniosek aktualizacyjny w przypadku podmiotów, które są już zarejestrowane, należy złożyć najpóźniej do 31 grudnia 2019 r.)

Planuje się też zmiany w systemie uiszczania opłaty recyklingowej mto być w systemie kwartalnym, tj. w terminie do 15 dnia każdego miesiąca następującego po zakończeniu kwartału. Tak jak do tej pory wpłaty będzie dokonywać się na rachunek bankowy urzędu marszałkowskiego właściwego ze względu na miejsce pobrania opłaty recyklingowej.

Ministerstwo nie planuje zwiększenia jej stawki. Ma ona nadal opiewać na kwotę 0,20 zł za sztukę.

Prowadzący sklepy czy hurtownie, w których klient może otrzymać plastikową torbę do zakupów, będzie musiał prowadzić ewidencję liczby zarówno nabytych, jak i wydanych klientom toreb z tworzywa sztucznego (z wyjątkiem toreb bardzo lekkich). Ustawodawca nie narzuca wzoru ewidencji, można ją zatem prowadzić w sposób dowolny, w postaci papierowej lub elektronicznej i przechowywać przez 5 lat.

Nowością będzie także konieczność sporządzania sprawozdania o liczbie wydanych lekkich i pozostałych toreb z tworzywa sztucznego. Dokument składać się będzie do 15 marca za rok poprzedni, do marszałka województwa właściwego z uwagi na miejsce prowadzenia działalności, w której klient może nabyć taką torbę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *