W dniu dzisiejszym tj. 6 września 2019 r. wchodzi w życie część zapisów ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2019, poz. 1579).
Przesunięcie obowiązku składania kompletnych wniosków o dostosowanie decyzji w zakresie zbierania oraz przetwarzania odpadów do 5 marca 2020 r. obowiązuje od 1 września br. (art. 27 pkt 4) ww. ustawy).
Zgodnie z ustawą wchodzą m.in. zapisy dotyczące:
- prowadzący zbieranie lub przetwarzanie odpadów ma obowiązek zapewnić WIOŚ dostępność obrazu z wizyjnego systemu kontroli tego miejsc magazynowania lub składowania odpadów w czasie rzeczywistym przez system teleinformatyczny (art. 25 ust. 6f ).
- Zmiany dotyczące czasu magazynowania odpadów – doprecyzowano, że 1 rok łącznie mogą być magazynowane odpady niebezpieczne, palne, zmieszane komunalne i odpady pochodzące z ich przetworzenia; natomiast pozostałe odpady mogą być magazynowane 3 lata (np. metale, szkło, gruz, pasek, ziemia).
- Rozszerzenia odpowiedzialności za wytwarzane odpady niebezpieczne – przeniesienie odpowiedzialności na kolejny podmiot będzie następować dopiero z chwilą przekazania ich do ostatecznego procesu odzysku lub ostatecznego procesu unieszkodliwienia.
- Zmian w kwestii zabezpieczenia roszczeń – obowiązkiem tym objęto prowadzących odzysk w polegający na wypełnianiu terenu niekorzystnie przekształconego np. rekultywację wyrobisk. Natomiast zwolniono z tego obowiązku dodatkowo odpady obojętne spełniające kryteria dopuszczenia do składowania na składowisku odpadów obojętnych, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 118 u.o.; odpady popiołów, żużli, gipsów, wydobytej w trakcie robót budowlanych niezanieczyszczonej gleby lub ziemi.
- Zmiana w zapisach oświadczeń o niekaralności – m.in. w oświadczeniach należy wskazywać liczbę prawomocnych wyroków skazujących za wykroczenia określone w art. 175, art. 183, art. 189 ust. 2 pkt 6 lub art. 191 ustawy o odpadach (dalej u.o.), czy otrzymanie administracyjnej kary pieniężnej z ar. 194 u.o. co najmniej trzykrotnie w wysokości przekraczającej łącznie kwotę 150 000 zł.
- Wprowadzenia katalogu odpadów niepalnych - niewyczerpujący wykaz kategorii odpadów niepalnych dodano do ustawy o odpadach jako załącznik 2a.
- Zmian w karach - np. kary administracyjnej pieniężnej w wysokości od 5000 zł do 1 000 000 zł za nieprowadzenie wizyjnego systemu kontroli miejsca magazynowania lub składowania odpadów albo prowadzenie tego systemu niezgodnie z przepisami art. 25 ust. 6a u.o.
- Zwolnienia z konieczności uzyskiwania decyzji o uznaniu za produkt uboczny w przypadku materiałów paszowych określonych w przepisach Unii Europejskiej (wymienionych w ust. 5 w art. 11 u.o.), lub produktów przetworzenia drewna np.: kora, trociny, wióry, itp. stanowiących mechanicznie przetworzony naturalny surowiec drzewny niezawierający jakichkolwiek innych substancji.
- Zmiany terminu składania korekt deklaracji o wytwarzanych odpadach komunalnych - do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana, zamiast w ciągu 14 dni od wystąpienia zmiany mającej wpływ na wysokość opłaty.
- Obowiązku złożenia pisemnej zgody na odbiór odpadów komunalnych w systemie gminnym przez nieruchomości niezamieszkałe (np. firmy) – brak pisemnej zgody spowoduje wyłączenie z systemu gminnego i obowiązek podpisania umowy z uprawnionym odbiorca odpadów komunalnych (obowiązek ten obostrzony jest przepisami przejściowymi).
- Obowiązku segregacji odpadów komunalnych – ten obowiązek również zostanie wprowadzony w praktyce z opóźnieniem z uwagi na szereg przepisów przejściowych.
- Zwolnienia z kontroli komendanta PSP oraz przygotowania operatu p.poż. zakładów stwarzające zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej.
Kolejne zmiany dotyczą gospodarowania odpadami komunalnymi wprowadzono:
- Zniesienie regionalizacji w odpadach komunalnych – zlikwidowano podział na regiony gospodarki komunalnej i powiązany z tym zakaz przetwarzania wybranych odpadów poza granicami regionów. RIPOK-i zostały zastąpione przez instalacje komunalne, a zastępcze i ponadregionalne RIPOK-i zostały usunięte, z uwagi na brak regionów. Uchwały w sprawie wykonania WPGO, zastąpiono tzw. listami instalacji komunalnych prowadzonymi przez marszałków województw.
- Zmiany w zakresie wpisu do rejestru działalności regulowanej gminy - doprecyzowano treść oświadczenia składanego jako załącznik do wniosku o wpis do rejestru działalności regulowanej gminy/związku międzygminnego oraz wprowadzono kary za złożenie ww. wniosku niezgodnego ze stanem faktycznym albo złożenie niezgodne z prawdą oświadczenia o spełnieniu wymagań przez odbierającego odpady komunalne.
- Zmiany dotyczące PSZOK-ów – rozszerzono minimalny katalog odpadów przyjmowanych do PSZOK np. o odpady niebezpieczne. Usunięto możliwość ograniczania ilości odpadów zielonych przyjmowanych do PSZOK. Zwolniono też PSZOK-i z wystawiania formularzy przyjęcia odpadów metali.
- Obowiązkowe kontrole podmiotów odbierających odpady komunalne prowadzone przez gminy / związki międzygminne minimum raz na 2 lata.
- Zmiany w sprawozdawczości komunalnej – półroczne sprawozdania o odebranych odpadach komunalnych zamieniono na roczne; rozszerzono zakres sprawozdania składanego przez podmiot zbierający odpady komunalne (inny niż PSZOK) oraz wprowadzono zakaz składania korekt m.in.: sprawozdania o odebranych odpadach komunalnych, czy sprawozdania prowadzącego PSZOK, po upływie 2 lat od terminu ich przekazania.
Z treścią ustawy można zapoznać się pod adresem: http://dziennikustaw.gov.pl/du/2019/1579/1