projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw

W dniu  26 marca 2020 r. został opublikowany  rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw.

Projekt ten przewiduje m.in.:

- sposoby postępowania z zakaźnymi odpadami medycznymi wytworzonymi w związku z przeciwdziałaniem COVID-19,

- sposoby postępowania z odpadami wytwarzanymi w związku z przeciwdziałaniem COVID-19 innymi niż zakaźne odpady medyczne,

- wydłużenie okresu, w którym można prowadzić ewidencję odpadów w wersji papierowej do 31 grudnia 2020 r.

ZAKAŹNE ODPADY MEDYCZNE 

Zgodnie wytycznymi nowych przepisów, jeżeli brak jest technicznej możliwości zagospodarowania ww. zakaźnych odpadów medycznych w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami, wojewoda może wydać plecenie dotyczące gospodarowania ww. odpadami różnym podmiotom (takim jak: organom administracji rządowej, państwowym osobom prawnym, organom samorządu terytorialnego, samorządowym osobom prawnym, samorządowym jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej).

Premier ma mieć możliwość wydawania polecenia także przedsiębiorcom oraz jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, mogą być wydawane w drodze decyzji administracyjnej, podlegać natychmiastowemu wykonaniu z chwilą ich doręczenia lub ogłoszenia oraz nie będą wymagały uzasadnienia.

Zgodnie z projektem, zakaźne odpady medyczne mogą być unieszkodliwianie poprzez: spalanie odpadów przez ich utlenianie w temperaturze nie niższej niż 850°C, lub inne procesy termicznego przekształcania odpadów, w tym pirolizę, zgazowanie i proces plazmowy, o ile substancje powstające podczas tych procesów są następnie spalane.

Do gospodarowania zakaźnymi odpadami medycznymi wytworzonymi w zawiązku z przeciwdziałaniem COVID-19 nie mają być stosowane przepisy ustawy o odpadach w zakresie warunków transportu, zbierania i unieszkodliwiania, ani przepisy ustawy Prawo ochrony środowiska w zakresie warunków korzystania ze środowiska.

Polecenie może być wydane także podmiotom, które nie posiadają żadnych decyzji z zakresu gospodarowania odpadami!

Polecenie ma określać:

-podmiot lub podmioty zobowiązane do gospodarowania odpadami;

-miejsce, dopuszczoną metodę i warunki unieszkodliwiania, w tym transportowania i magazynowania odpadów przed ich przetworzeniem;

-obowiązek prowadzenia ewidencji odpadów w postaci papierowej, o ile nie ma możliwości prowadzenia tej ewidencji za pośrednictwem BDO;

-okres obowiązywania polecenia.

Jeżeli przedmiotowe odpady unieszkodliwi podmiot, który nie prowadzi ewidencji w systemie BDO, ma on przekazywać kopię karty ewidencji odpadów do właściwego miejscowo WIOŚ w terminie 14 dni od dnia unieszkodliwienia odpadów.

 POZOSTAŁE ODPADY, W TYM ODPADY KOMUNALNE
W przypadku braku technicznej możliwości zagospodarowania odpadów wytwarzanych w związku z przeciwdziałaniem COVID-19 innych niż zakaźne odpady medyczne w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami, wojewoda lub premier maja mieć możliwość wydania poleceń dotyczących gospodarowania ww. odpadami różnym podmiotom analogicznie, jak w przypadku zakaźnych odpadów medycznych.

W przypadku odpadów komunalnych, zgodnie z projektem, wojewoda mógłby nakazać:

-przekazywanie zmieszanych odpadów komunalnych do innych instalacji niż instalacje komunalne zapewniające mechaniczno-biologiczne przetwarzanie odpadów,

-składowanie lub termiczne przekształcanie odpadów komunalnych bez (jakichkolwiek lub określonych) wstępnych procesów przetwarzania.

Ponadto wojewoda miałby możliwość: zmiany lub wyłączenia wymagań dotyczących selektywnego zbierania odpadów komunalnych, zmiany częstotliwość odbierania odpadów komunalnych, zmiany sposób świadczenia usług przez PSZOK-i.

Do czasu wydania rozporządzenia określającego listę instalacji przeznaczonych do termicznego przekształcania odpadów komunalnych lub odpadów pochodzących z przetwarzania odpadów komunalnych (na podstawie art. 35b ust. 4 ustawy o odpadach) odpady te mogłyby być (zgodnie z projektem) termicznie przekształcane w instalacji, która uzyskała pozwolenie zintegrowane lub zezwolenie na przetwarzanie odpadów ww. odpadów przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.

 WYDŁUŻENIE OKRESU PROWADZENIA EWIDENCJI ODPADÓW W WERSJI PAPIEROWEJ
Zgodnie z treścią specustawy, do 31 grudnia 2020 r. ma zostać dopuszczone sporządzanie dokumentów ewidencji odpadów w formie papierowej.
Wystawianie KPO i KPOK w formie papierowej ma być dopuszczalne, jeżeli przekazujący odpady wystawi te dokumenty w takiej formie.
Dokumenty ewidencji odpadów sporządzone w formie papierowej mają być wprowadzane do BDO niezwłocznie, jednak nie później niż do 31 stycznia 2021 r.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *