Poprawki do przepisów dotyczących funkcjonowania Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami

Dnia 24 lipca 2019r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw, która głównie wnosi poprawki do przepisów dotyczących funkcjonowania Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (dalej: BDO), zakresu danych w przypadku rejestracji oraz sprawozdań wprowadzanych do BDO.

Zmiana przepisów, w tym zakresie jest wynikiem wprowadzeniem od stycznia 2020 r. obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów i sprawozdawczości w formie elektronicznej za pośrednictwem indywidualnego konta w systemie BDO.

Aktualny akt prawny wprowadza m.in.:
- obowiązek uzyskania wpisu do rejestru BDO dla PSZOK prowadzonych przez gminy (dotychczas nie było tego obowiązku),
- obowiązek złożenia wniosku o wpis do rejestru BDO dla podmiotów posiadających wpis do rejestru działalności regulowanej gminy w zakresie odbioru odpadów komunalnych (obecnie następuje on z „z urzędu”),
- obowiązek wpisania do rejestru BDO „z urzędu” wytwórców odpadów będących rolnikami gospodarującymi na powierzchni użytków rolnych powyżej 5 ha,
- obowiązek podawania w BDO rodzajów odpadów przetwarzanych i zbieranych (zgodnie z posiadanymi decyzjami),
- obowiązek złożenia wniosku o wpis, aktualizację lub wykreślenie z rejestru BDO w formie elektronicznej (forma papierowa składania wniosków będzie dostępna jedynie dla przedsiębiorców zagranicznych, którzy nie posiadają oddziału na terenie Polski),
- obowiązek składania za pośrednictwem BDO dokumentów DPO, DPR oraz zaświadczeń o zużytym sprzęcie,
- rezygnację z publikacji wzorów: KEO i KPO, sprawozdań z zakresu wytwarzania, zbierania, przetwarzania odpadów, sprawozdań z zakresu gospodarki opakowaniowej, sprawozdań z zakresu gospodarki tzw. produktami (dotyczących m.in. olejów i opon), sprawozdań z zakresu pojazdów wycofanych z eksploatacji, sprawozdań z zakresu sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz baterii w formie rozporządzeń,
- rezygnację z konieczności uiszczania podpisu na sprawozdaniach i dokumentach ewidencyjnych składanych za pośrednictwem BDO,
- rezygnację ze sprawozdań półrocznych w zakresie odbioru odpadów komunalnych na rzecz sprawozdań rocznych.

Ustawa zmienia także zapisy ustawy Prawo ochrony środowiska w zakresie osoby, która może wykonać operat p.poż. Po modyfikacji operat p.poż. dołączany do wniosków o wydanie pozwoleń na wytwarzanie odpadów może być sporządzany również przez inspektora (specjalistę)  p.poż. jeśli decyzję ma wydać starosta.

Ustawa wchodzi w życie w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Wyjątek stanowią zapisy dotyczące sprawozdawczości i ewidencji, które będą obowiązywać od 1 stycznia 2020 r. oraz przepisy umożliwiające przekazywanie i gromadzenie dokumentów potwierdzających zbieranie, odzysk i recykling odpadów produktowych, które będą obowiązywać od 1 stycznia 2021 r.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *