Konieczność zainstalowania monitoringu wizyjnego do kontroli miejsca magazynowania lub składowania odpadów dotyczy wszystkich posiadaczy odpadów, którzy prowadzą działalność wymagającą uzyskania zezwolenia na zbieranie lub przetwarzanie odpadów, pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie lub przetwarzanie odpadów albo pozwolenia zintegrowanego uwzględniającego zbieranie lub przetwarzanie odpadów (art. 25 ust 6a). Obowiązek instalowania monitoringu wizyjnego nie dotyczy zatem wytwórcy odpadów, który ich nie przetwarza.
Magazynowanie odpadów
Zasady dotyczące magazynowania zostały określone w art. 25 ustawy o odpadach i został skrócony łączny czas magazynowania odpadów. Magazynowanie odpadów może odbywać się tylko na terenie, do którego posiadacz odpadów ma tytuł prawny. Okres dopuszczalnego magazynowania odpadów został skrócony do jednego roku.
Pamiętać należy zwrócić uwagę iż dla niektórych rodzajów odpadów określono szczegółowe obowiązki, m.in.:
- oleje odpadowe,
- odpady medyczne,
- komunalne osady ściekowe,
- odpady powstałe w wyniku termicznego przekształcania odpadów,
- wycofane z eksploatacji pojazdy przekazane do stacji demontażu oraz odpady z ich demontażu,
- zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
- zużyte baterie i akumulatory,
- odpady zawierające azbest.
Zasady magazynowania wymienionych powyżej rodzajów odpadów są opisane w stosownych dla nich ustawach i rozporządzeniach.
Pozwolenia na nowych warunkach
Pozwolenie na wytwarzanie odpadów uwzględniające zbieranie lub przetwarzanie odpadów albo pozwolenie zintegrowane może zostać wydane po przeprowadzonej kontroli przez komendanta Państwowej Straży Pożarnej instalacji, obiektu budowlanego lub jego części, w tym miejsc magazynowania odpadów, w zakresie spełniania wymagań określonych w przepisach dotyczących ochrony ppoż. oraz w zakresie zgodności z warunkami ochrony ppoż., o których mowa w operacie przeciwpożarowym (art. 41 ust. 1a ustawy o odpadach). W przypadku negatywnej opinii następuje odmowa wydania pozwolenia.
Zapisy dodanego w wyniku nowelizacji ustawy o odpadach, art. 183c ustawy Prawo ochrony środowiska mówią, że przepisów dotyczących przeprowadzania kontroli przez komendanta PSP oraz wykonania operatu przeciwpożarowego nie stosuje się w przypadku pozwoleń na wytwarzanie odpadów uwzględniających przetwarzanie odpadów, które dotyczą wyłącznie odpadów niepalnych. A zatem dotyczy to szczególnego przypadku wytwarzania odpadów niepalnych i ich przetwarzania.
Rodzaje odpadów niepalnych
Do palnych odpadów wg katalogu odpadów z rozporządzenia ministra środowiska z 9 grudnia 2014 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz.U. z 2014 r. poz. 1923) należą:
- ciekłe odpady palne zawierające substancje niebezpieczne – kod 190208,
- stałe odpady palne zawierające substancje niebezpieczne – kod 190209,
- odpady palne inne niż wymienione w 190208 lub 190209 – kod 190210,
- odpady palne (paliwo alternatywne) – kod 191210.
Przepisy przejściowe
Przepisy przejściowe nakazują wnioskować o zmianę zezwolenia w celu dostosowania jego warunków do nowych przepisów w przypadku podmiotów posiadających zezwolenie na zbieranie odpadów, przetwarzanie odpadów, zbieranie i przetwarzanie odpadów albo pozwolenie na wytwarzanie odpadów uwzględniające zbieranie lub przetwarzanie odpadów.
Pojawiają się wątpliwości, czy nowe przepisy w zakresie ochrony ppoż. dotyczą wszystkich wytwórców odpadów, czy tylko tych, którzy prowadzą jednocześnie zbieranie lub przetwarzanie odpadów?
Należy zwrócić uwagę iż do czasu wydania przez Ministerstwo Środowiska odpowiedniego oświadczenia wydający pozwolenia mogą różnie interpretować nowe przepisy.
Jednakże brzmienie art. 9 ust. 1 ustawy zmieniającej ustawę o odpadach jest jednoznaczne: do wszystkich wszczętych i niezakończonych przed wejściem w życie nowej ustawy postępowań w sprawach o wydanie pozwoleń na wytwarzanie odpadów uwzględniających zbieranie odpadów lub przetwarzanie odpadów należy stosować nowe przepisy.
W takich sytuacjach wnioski złożone przed dniem 05 września 2018 r. powinny, na wezwanie organu, zostać uzupełnione o operat ppoż. Wezwanie do uzupełnienia wniosku skutkuje zawieszeniem postępowania do czasu jego uzupełnienia, nie dłużej jednak niż na okres 6 miesięcy (art. 9 ust. 2). Wykładnia celowościowa wskazuje, aby konieczność uzupełnienia ww. operatu dotyczyła zarówno samych pozwoleń na wytwarzanie odpadów, jak i pozwoleń na wytwarzanie odpadów uwzględniających zbieranie lub przetwarzanie odpadów.
Podstawa prawna:
- Ustawa z 5 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 1592).